Фронтенд і бекенд: дві сторони однієї медалі

235
0

IT-сфера динамічно розвивається та вимагає нових більш сучасних рішень. Якщо раніше для нормального функціонування найпростішого, статичного сайту було достатньо зусиль одного програміста, то в міру ускладнення його структури, збільшення числа вирішуваних завдань, ситуація почала змінюватися. Створення, підтримка веб-продукту перетворилася в багаторівневий процес, що вимагає руху в різних напрямках одночасно, з чим один фахівець рідко міг впоратися. В результаті було потрібне періодичне доопрацювання сайту на wordpress чи інших системах управління сайтом, що забирало час та заважало повноцінному обслуговуванню користувачів програми. Так з’явилися поняття фронтенд і бекенд, що дозволили ефективно застосувати принцип поділу праці на практиці.

Перший напрямок займається питаннями, що стосуються клієнтського інтерфейсу. Все, що користувач бачить на моніторі, починаючи від шрифту, закінчуючи загальним оформленням, з чим він може взаємодіяти, відноситься до області впливу frontend. Організація роботи сервера, реалізація логіки веб-продукту, вирішення інших завдань, які приховані від очей користувача – сфера компетенції бекенд. Щоб додаток функціонував ефективно, важливо забезпечити грамотний розподіл функцій всередині команди з урахуванням специфіки кожного напряму.

Що таке фронтенд розробка

Ця сфера діяльності включає всі аспекти взаємодії з користувачем веб-продукту:

  • створення естетично привабливої картинки, де кожен елемент знаходиться на своєму місці;

  • розробка простого, зрозумілого користувачеві функціоналу для реалізації призначення додатку;

  • отримання клієнтських запитів з відправкою в бекенд і формуванням відповідного відгуку.

В ході роботи frontend-програміст стикається з необхідністю співпраці з іншими фахівцями. Текстовий, графічний контент, верстка і фронтенд нерозривно пов’язані. Тому він повинен взаємодіяти з копірайтерами, дизайнерами, маркетологами, прагнучи грамотно об’єднати всі блоки в єдине ціле і змусити їх злагоджено працювати. Від цього в значній мірі залежить комерційний успіх проекту. В ході роботи не варто забувати про контакт з протилежною стороною – бекендом, чиї рекомендації важливо враховувати.

У підсумку, фронтенд розробник – це фахівець, що володіє знаннями, практичними навичками в різних сферах створення додатків. Він повинен орієнтуватися в сучасних користуючихся попитом бібліотеках, фреймворках, системах управління сайтом, вміти працювати з базами даних, графічними редакторами, мовами запитів, в цілому розуміти принцип роботи серверної логіки. Однак головні інструменти, які необхідні йому в роботі, зводяться до трьох позицій:

  1. HTML. Повсемістно застосовується мова розмітки, яка дозволяє сформувати правильну верстку сторінок сайту. З допомогою HTML текстовий контент розбивається на розділи, абзаци, списки, в структуру сторінки впроваджуються таблиці, малюнки, графіки, заголовки і т.д. Правильне застосування HTML дає можливість кожному елементу перебувати в потрібному місці для органічного сприйняття користувачем.

  2. CSS. Фронтенд це в тому числі дизайн сайту, тому універсальний код, який використовується для зовнішнього відображення контенту, необхідний. Він відповідає за формування розміру, кольору, стилю шрифту, створення фону, розміщення блоків на сторінці, переформатування документів для друкованої версії або для читання.

  3. JavaScript. Інструмент, що дозволяє зробити процес взаємодії з користувачем живим, динамічним. Ця мова програмування обробляє інформацію, що надходить від користувача: кліки мишею, натискання клавіш, переміщення курсора, і передає запити на сервер.

Трохи про backend

Розробка сайту передбачає не тільки клієнтську публічну сторону. На противагу їй бекенд це тіньова непомітна оку, але важлива частина діяльності, що забезпечує безвідмовне, безперебійне, злагоджене функціонування продукту. Перебільшено її можна назвати рушієм, який об’єднує в собі основні інструменти хостингу: сервер і бази даних.

Основні завдання backend:

  • розробка алгоритмів роботи веб-додатку;

  • реалізація логіки сайту, коректного виконання його функцій;

  • генерація HTML з використанням однієї з мов програмування;

  • організація і забезпечення операцій з даними з СУБД;

  • обробка запитів, які генерує фронтенд сайту, інтеграція з ним;

  • налагодження, тестування готового продукту, окремих компонентів.

Для реалізації цих функцій використовуються переважно БД PostgreSQL, MySQL і мови PHP, Ruby, Python, JavaScript, Go. З їх допомогою відбувається виконання HTML- коду на сервері, результат якого користувач бачить на моніторі. В принципі будь-яка мова програмування підходить для розробки, однак перераховані вище найбільш відповідають поточним реаліям.

На відміну від frontend, бекенд розробник це фахівець, який більше займається програмно-апаратною, адміністративною частиною роботи сайту, не взаємодіючи з користувачем. Він створює каркас, основу проекту, яку наповнює і оживляє фронтенд девелопер. В його обов’язки входить створення логіки, архітектури сайту, написання скриптів, робота з базами даних, серверними технологіями. Після запуску в роботу його основна мета – підтримка з метою усунення виникаючих помилок, забезпечення безперебійного функціонування.

Як налагодити ефективну взаємодію двох сторін

Професійна веб студія, що займається створенням якісного продукту, повинна приділити однакову увагу розвитку обох напрямків, так як різниця між фронтенд і бекенд очевидна. Останнім часом з’явилися універсальні full-stack фахівці, здатні поєднувати функції двох сфер діяльності. Однак їх можливостей часто досить тільки для невеликих проектів. Якщо надходять замовлення на розробку, підтримку масштабного сайту, додатки без поділу на front end і back end не обійтися.

Коли фахівці обох напрямків знайдені, завдання розділені за специфікою, важливо забезпечити ефективну взаємодію двох сторін медалі: клієнтської і серверної. Зазвичай вони контактують за стандартною коловою схемою. Користувальницький запит, отриманий клієнтською стороною, передається на сервер. Там відбувається його обробка з метою отримання релевантного відповіді. Адаптована для розуміння користувачем інформація передається назад.

Основні способи взаємодії фронт енд і бекенд:

  1. HTPP-запити. Тут використовуються готові шаблони з баз даних. Запит надходить безпосередньо на сервер, який знаходить відповідні дані. Вони вставляються в шаблон, відправляються користувачеві у вигляді HTML-документа. Крім цього коду, використовуються CSS для графічного відображення інформації, JavaScript для динамічної взаємодії.

  2. AJAX. Цей інструментарій використовує JS, завантажений в браузер, для відправки запиту і формати JSON, XML, щоб відповісти.

  3. Односторінкові додатки. Більш сучасна технологія взаємодії фронтенд і бекенд, що припускає обробку запиту без перезавантаження сторінки. Її реалізація стала можливою після появи фреймворків типу Angular, Ember. Створені з їх допомогою додатки відразу повністю комплектуються на сервері, тому всі зміни відбуваються на стороні клієнта.

  4. Універсальні програми. До числа можна віднести фреймворк Ember або бібліотеку React. Тут контакт двох сторін може відбуватися із застосуванням як AJAX, так і HTML-коду.

В кінці важливо відзначити, що питання, чим фронтенд відрізняється від бекенд або що з них важливіше, втратили актуальність. В даний час це дві нерозривні невід’ємні складові, необхідні для розробки повноцінного сайту.

Коментарі
Ви можете першим додати коментар.
Залишити коментар