Веб-студія VOLL / Блог / Як тестувати веб-сайт: основні види та цілі тестування
Як тестувати веб-сайт: основні види та цілі тестування
Будь-який веб-ресурс – це складний багатокомпонентний механізм, який повинен забезпечувати ефективну взаємодію користувача з юзабіліті з метою забезпечення максимальної корисності і комфорту для відвідувача. З іншого боку розробка сайтів передбачає досягнення поставлених власником цілей: зростання продажів товарів, послуг, позиціонування компанії, просування продуктів і т.д. На етапі створення і в ході подальшої роботи одним з найважливіших етапів є тестування сайту, що дозволяє оцінити параметри функціонування з точки зору прибутковості, ефективності для власника і привабливості для користувача.
Які бувають методи тестування сайту: QA і QC
Quality Assurance (QA) і Quality Control (QC) – взаємопов’язані невіддільні один від одного етапи перевірки і забезпечення нормального функціонування web-майданчика. Перший метод є превентивним, тобто спрямований на досягнення належного якості виконання робіт на кожному етапі розробки. QC виступає складовою частиною QA і спрямований на усунення можливих дефектів кінцевого продукту з метою забезпечення відповідності вимогам і показникам, що задані власником.
Тобто QA тест прагне запобігти, мінімізувати кількість багів на стадії створення веб-ресурсу, QC – працює з тим, що вийшло в результаті розробки, і спрямований на усунення, коригування недоробок. Перший вид працює з процесом, другий – з кінцевим продуктом, що в комплексі дозволяє отримати всебічну перевірку якості.
Щоб зрозуміти, як тестувати сайт, необхідно розглянути всі використовувані фахівцями види і методики. Зазвичай їх перелік включає стандартні етапи, спрямовані на послідовну перевірку кожного аспекту діяльності веб-майданчика.
Функціональне тестування сайту
Базовий метод, що дозволяє визначити коректність роботи всіх опцій. Чек-лист може включати перевірку:
призначених для користувача форм;
внутрішніх посилань;
сторінок, на яких виконується реєстрація, авторизація;
алгоритму здійснення покупки (замовлення, перенесення в «Кошик», оплата, вибір способу доставки);
можливість редагування введених даних.
Щоб функціональне тестування сайту було максимально повним, його можна виконувати, поєднуючи кілька видів перевірок.
Ad-hock. Найбільш швидкий спосіб, який передбачає проведення оцінки основних функцій без попередньої підготовки. Дозволяє виявити недоробки в ключових аспектах в найкоротші терміни.
Exploratory testing. Інтуїтивна комплексна методика, яка поєднує безпосередньо перевірку функціоналу з поглибленим вивченням можливостей продукту і проектуванням на підставі отриманої інформації.
Негативне тестування веб сайту. Передбачає вивчення в першу чергу помилок при виконанні різних дій. Дозволяє зрозуміти, де можуть виникнути баги, чи відображаються вони користувачеві.
Застосування еквівалентних класів. В даному випадку застосовуються тести, які спрямовані на виявлення однієї конкретної помилки і дають однакові результати. Гарантують високу ймовірність виявлення бага.
Тестування навантаження сайту (стрес-тест сайту)
Дана методика завжди включається в комплексний аудит сайту, адже дозволяє виявити реальні можливості, ступінь витривалості, рівень стабільності системи, визначити межі, перехід за які може вивести веб-ресурс з ладу.
Чек-лист цієї методики включає застосування різних способів, що створюють можливості виходу із зони комфорту. Тут перевіряється і аналізується робота web-проекту в умовах:
збільшення обсягу баз даних;
наявність значної кількості відвідувачів;
надмірного робочого навантаження (тестування навантаження сайту);
виходу за межі запланованих параметрів функціонування (стрес-тест);
тривалої безперервної роботи в інтенсивному режимі.
В ході таких перевірок визначається реальна швидкість завантаження сторінок, час відгуку, пропускна здатність, а також можливість розширення, масштабування майданчика в майбутньому.
Тестування юзабіліті: UI/UX Testing
Цей етап дає можливість оцінити корисність ресурсу для користувача, наявність і простоту доступу до необхідної інформації, ступінь комфорту при роботі з функціоналом, виконанні різних дій. Цілі, яких дозволяє досягти тестування юзабіліті (UX Testing):
Визначити ступінь зручності для відвідувача.
Усунути зайві елементи, які ускладнюють роботу з функціоналом.
Оцінити простоту, зрозумілість навігації.
Проаналізувати відношення користувача, ступінь задоволеності роботою ресурсу.
Чек-лист методики:
перевірка навігації. Дозволяє переконатися в тому, що всі кнопки знаходяться в робочому стані, користувач може потрапити в головне меню з будь-якої сторінки;
простота експлуатації. Дає можливість оцінити зрозумілість структури, ступінь завантаженості зайвими елементами, які не несуть смислового навантаження ;
Основні способи, що застосовуються на цьому етапі можна розділити на дві категорії:
Лабораторні. Тут аналізується поведінка, емоції, враження тестувальників при виконанні різних дій в додатку. Всі дані фіксуються спостерігачами, які знаходяться в тому ж приміщенні.
Віддалені. Це види тестування сайту, при реалізації яких тестувальники, що працюють з функціоналом системи і виконують поставлені завдання, і спостерігачі не працюють разом. Поведінка користувачів записується із застосуванням наявних засобів автоматизації, а потім аналізується фахівцями.
Тестування дизайну сайту
По-іншому позначається як UI Testing і фактично є складовою частиною UX Testing. Перевіряє відповідність заявленим вимогами графічної складової веб-проекту.
Тестування дизайну сайту включає не тільки аналіз його зручності для користувача, але і оцінку смислового навантаження графічного контенту. Він повинен відображати основний посил, місію, цілі бренду або компанії, тому увага приділяється не тільки відповідності графіки стандартам інтерфейсів, а й колірній гамі, стилістиці, розмірам і типам шрифтів.
Для оцінки візуальної складової можна залучати як фахівців в сфері розробки веб-продуктів, маркетологів, дизайнерів, так і тестувальників з цільової аудиторії, на яку орієнтований даний проект. Вони, не будучи фахівцями в даній області, зможуть оцінити привабливість, корисність графічного контенту з точки зору користувача.
Тестування адаптивної верстки і кросбраузерність
Один з найважливіших етапів перевірки ресурсу, на якому web студія оцінює можливість його роботи на різних пристроях, здатність підлаштовуватися під мінливі розміри, розширення екранів, браузери і т.д.
Стандартно тестування верстки включає в себе перевірку на:
коректність відображення основних блоків;
відповідність затвердженому макету;
можливість застосування користувачем різних масштабів без спотворення картинки;
правильність відображення перекладу;
доступність клікабельних елементів (посилань, кнопок, іконок і т.д.);
висвітлення підказок, де це передбачено;
наявність підписів до зображень при їх відключенні;
коректне відображення блоків при введенні в них тексту;
доступність критичних функцій при вимкненому JavaScript.
Також на цьому етапі визначається можливість нормального функціонування веб-майданчика в різних умовах:
Тестування сайту на мобільних пристроях, планшетах, ноутбуках, ПК різних моделей.
Коректність відображення вмісту в браузерах, хоча б найбільш поширених Chrome, Internet Explorer, Opera, Firefox, Safari.
Можливість роботи з будь-якими розширеннями екранів.
Сумісність з операційними системами різних типів: Mac, Windows, Unix, Solaris, Linux і т.д.
Тестування безпеки
Основний інструмент визначення надійності, ступеня уразливості ресурсу до зовнішнього впливу, рівня захищеності від кібер-атак. Основні цілі, досягнення яких повинно сприяти тестування безпеки сайту:
конфіденційність. Захист особистої інформації від несанкціонованого втручання;
цілісність. Можливість повного відновлення втрачених або пошкоджених даних після вірусної чи іншого роду атаки;
доступність. Чітке визначення та дотримання ієрархії в доступі до інформації різних рівнів конфіденційності.
На цьому етапі аудиту безпеки здійснюється перевірка наступних аспектів:
Функції протоколу SSL, тест сайту на помилки в ході встановлення зв’язку і обміну командами між сервером і браузером.
Правильність відображення і роботи каптчі.
Відсутність зовнішнього доступу до закритих сторінок.
Алгоритм збереження помилок і інформації про спроби злому.
Автоматичне завершення сеансу роботи користувача після простою певний відрізок часу.
Коректність роботи механізмів реєстрації та авторизації.
Результативність аудиту веб-проекту на стадії створення або в ході роботи може забезпечити тільки комплексне тестування верстки сайту, юзабіліті, захищеності, кросбраузерності, функціоналу і продуктивності. Найчастіше помилки в одному з аспектів роботи можуть бути наслідком незадовільної роботи зовсім іншого механізму.
Коментарі